Sol og vind

Det vil glæde mig rigtig meget, hvis der bliver bygget mindst ét stort vindkraftværk her i Lisbjerg, hvor jeg bor - eller i nærmeste omegn. Det kunne f.eks. ske i erhvervsområdet vest for det nuværende Lisbjerg eller i Lisbjerg skov. Begge steder kan der bygges store vindmøller uden det generer boliger. Det er vedtaget af Århus kommune, at udbygningen af Lisbjerg skal ske med bæredygtighed som ledetråd - derfor er det særligt oplagt at bygge vindmøller her. Og det kunne se rigtig godt ud med en eller to store møller på Lisbjerg bakke som modspil til forbrændingsanlæggets store skorsten når man kommer til Lisbjerg inde fra Århus :-)

Soldrevne elværker skal ligge på bygningers tagflader og ikke på åbent land. Til gengæld burde det være obligatorisk at lægge solceller på taget af al nybyggeri - og det burde kræve særlig tilladelse IKKE at lægge solceller på taget ved renovering.

INDLÆG AF
STEFFEN
Kommune: Aarhus
Dato: 19.03.2016
Tema:
Lokal forankring
VE-mål
Scenarier - solenergianlæg
Scenarier - vindmøller
Grøn ordning
Placeringshensyn
Vindkraft

Kommentar på indlæg

PROJEKTLEDER VE-ANLÆG, AARHUS KOMMUNE
19.03.2016, kl. 22:05
Hej Steffen
Tak dit indlæg. Dejligt at du går ind for vedvarende energi. Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvad du tænker om støj fra vindmøller. Det er noget mange andre bekymrer sig om. Gør du ikke det og hvorfor?
MORTEN
20.03.2016, kl. 14:18
Hej Steffen,
Super spændende indlæg i debatten. Du har nogle gode pointer omkring placering af vindmøller på stedet i forhold til de mål med bæredygtighed der er omkring udviklingen af Lisbjerg.
Jeg er meget nysgerrig efter om dette er noget man snakker om i Lisbjerg og om det er noget der kunne være en fælles holdning om? Det ville jo være med til at give byen en synlig profil i forhold til bæredygtighed, men sikkert også være noget der er meget forskellige holdninger omkring.
STEFFEN
21.03.2016, kl. 20:26
Hej Morten
Da der for nogen år siden var borgerinddragelse i f.t. udviklingen af Lisbjerg var der blandt vi fremmødte borgere bred opbakning bar principper om bæredygtighed- både i social, økonomisk og miljømæssig forstand. Nu har kommunen UDEN borgerinddragelse forkastet de planer, som dengang blev lagt. Men kommunen har vel ikke smidt dokumenterne fra dengang væk?
DÜRKE
22.03.2016, kl. 08:47
Hej Steffen.

Kan kun fuldt ud tilslutte mig din bemærkning om at solceller skal placeres på allerede eksisterende bygninger, og at det burde være således at man skulle have dispensation for at undgå solceller, når der bliver renoveret udvendigt på bygninger.